Selen – dlaczego jest ważny dla zdrowia?

Selen – dlaczego jest ważny dla zdrowia?

Mikroelementy, podobnie jak i witaminy są niezbędne dla zdrowia każdego człowieka. Jednym z nich jest selen, czyli pierwiastek odpowiedzialny za m.in. prawidłowe działanie tarczycy. To jednak nie jego jedyne właściwości. Czym wyróżnia się zatem selen oraz jaki wpływ wywiera on na nasz organizm?

Selen i jego rola w organizmie człowieka

Selen znany jest od początku wieku XIX, jednakże ze względu na jego niewielkie ilości oraz wyjątkową rzadkość występowania odkrycie tego pierwiastka obeszło się bez większego echa. Zainteresowanie nim wzrosło dopiero około stu lat później.

Selen w organizmie człowieka znajduje się w ilości między 10 a 30 mg. Jest on obecny we wszystkich tkankach, a 30% jego ogólnej ilości zawiera wątroba.

Selen uczestniczy w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie, będąc także odpowiedzialnym za szereg rozmaitych funkcji, wśród których należy wymienić m.in.:

  • wspomaganie prawidłowego funkcjonowania tarczycy,
  • wzmacnianie układu odpornościowego,
  • usuwanie wolnych rodników, jak i zmniejszanie ryzyka wystąpienia nowotworów,
  • wspomaganie leczenia depresji,
  • odpowiadanie za prawidłową prace wielu enzymów, takich jak enzymy oksydoredukujące, cytochrom, dejodynaza,
  • przyczyniania się wraz z witaminę E do opóźniania procesów starzenia się,
  • pośrednie uczestniczenie w przemianie kwasów tłuszczowych,
  • wspomaganie leczenia reumatoidalnego zapalania stawów,
  • prawidłowy rozwój płodu w pierwszych miesiącach ciąży.

Źródła selenu w żywności

Bogatym źródłem selenu są w szczególności:

  • jajka,
  • produkty mięsne,
  • podroby,
  • orzechy brazylijskie,
  • ryby i owoce morza,
  • warzywa strączkowe.

Niedobór i nadmiar selenu

Ze względu na obecność selenu w pożywieniu, nasza dieta jest w większości przypadków w stanie pokryć dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Niedobory mogą być związane z zaburzeniami wchłaniania, żywieniem poza jelitowym lub też stosowaniem określonej diety, która wyklucza produkty zawierające selen. W takim przypadku warto sięgnąć po suplementy, takie jak Bio-Selen Cynk, Solgar Selen lub Maca Plus Selen.

Niedobory selenu mogą objawiać się zaburzeniami pracy tarczycy, niewydolnością serca, zwiększoną podatnością na infekcje, zmęczeniem, a także zwiększonym ryzykiem wstąpienia chorób nowotworowych.

Mimo, że prawidłowa ilość selenu w naszym organizmie wpływa korzystnie na nasze samopoczucie oraz umożliwia walkę z depresją, to jednak jego nadmiar może wywoływać objawy depresji oraz choroby układu nerwowego. Podobna zależność zachodzi w przypadku chorób nowotworowych -nadmiar tego pierwiastka w niektórych przypadkach może zwiększać ryzyko nowotworów.